آژیر یا آلارم‌های بی‌مورد مزاحمت و نارضایتی زیادی برای کاربر و کارفرما ایجاد می‌کنند، لذا سیستم حفاظتی کلاسیک به نحوی طراحی شده‌ است تا احتمال وقوع آنها را به حداقل برساند.

در موارد نادر در صورت بروز آلارم بی‌مورد، لازم است عیب‌یابی با دقت و مهارت انجام شود. توصیه می‌‌کنیم حین عیب‌یابی، با هماهنگی کارفرما، آژیر اصلی را قطع کنید و شماره‌تلفن‌های تلفن‌کننده را نیز کاهش دهید؛ فراموش نکنید که پس از رفع نقص، سیستم را به حالت اولیه برگردانید.

 

 مرحلۀ 1: تشخیص مکان و زمان آلارم

در سیستم‌هایی که به تلفن‌کنندۀ Classic G1 مجهز اند، می‌توانید با استفاده از پیامک‌های ارسال‌شده توسط دستگاه و گزارش اتفاقات ذخیره‌شده در تلفن‌کنندۀ Classic G1، بطور دقیق از ترتیب وقایع مطلع شوید و روند عیب‌یابی دستگاه را تسهیل کنید.

نمونۀ گزارش روی نمایشگر تلفن‌کننده (در نهم بهمن ماه، ساعت 2 و پنج دقیقه، زون 2 آلارم زده است.)

 ویدئوی آموزش استفاده از گزارش اتفاقات G1 

 

 مرحلۀ 2: بررسی عوامل محیطی

بعد از پیداکردن زونی که آلارم بی‌مورد داشته، لازم است شرایط محیطی آن زون را بررسی کنید. هر یک از عوامل زیر می‌توانند موجب تحریک چشم شده و آژیر بی‌مورد تولید کنند، اطلاع از زمان وقوع آژیر می‌تواند در بررسی این عوامل محیطی به شما کمک کند:

  • پنجرۀ باز یا شیشۀ شکسته
  • تابش نور مستقیم خورشید یا نور مستقیم خودرو‌ها به چشم‌
  • تردد پرندگان و حیوانات خانگی در محیط
  • عبور حشرات از روی چشم‌
  • وجود بخاری یا شومینۀ روشن در میدان دید چشم
  • لرزان بودن محل نصب چشم (مانند نصب روی پارتیشن، زیر پله و...)
  • نصب چشم در نزدیکی تلفن‌کنندۀ Classic G1 (بخاطر وجود سیم‌کارت) و سایر دستگاه‌هایی که تشعشعات رادیویی دارند

 تست قوطی مقوایی: اگر با بررسی تک‌تک عوامل محیطی به نتیجه‌ای نرسیدید، چشم زونی را که آلارم بی‌مورد داشته، با یک قوطی مقوایی بپوشانید و سیستم را فعال کنید. توجه کنید که قوطی تکان نخورد. اگر مشکل رفع شد، به احتمال زیاد ایراد از عوامل محیطی بوده است؛ در غیر این صورت مراحل بعدی را انجام دهید.

 

 مرحلۀ 3: بررسی چشم‌ها و سنسور‌ها

بطور کلی اگر بدون وجود هیچ حرکتی در محیط، چشم تحریک می‌شود، احتمالاً ایراد از خود چشم است؛ اگر چشم تحریک نشده اما مدار آن باز است، یعنی آن چشم ایراد دارد. وقتی به سالم‌بودن چشم شک دارید بهتر است آن را با یک چشم نو تعویض کنید. اگر چشم نو در دسترستان نیست جابه‌جایی با چشم دیگری در محل نیز ممکن است. با این جابه‌جایی اگر زون دارای خطا نیز جابه‌جا شد، ایراد از چشم بوده اما اگر همان زون قبلی خطا می‌داد ایراد از عوامل دیگر است.

 

 مرحلۀ 4: بررسی سیم‌بندی و تغذیه

عوامل دیگری که می‌توانند ایجاد آژیر بی‌مورد کنند عبارت اند از:

  • شل‌بودن سیم زیر ترمینال‌ها
  • ضعیف‌بودن سربندی سیم‌‌ها در بین راه
  • سیم‌های خیلی طولانی
  • وسایل دیگری از AUX دزدگیر تغذیه می‌کنند و روی سیم‌بندی نویز می‌اندازند
    • برای دربازکن برقی از تغذیۀ دزدگیر استفاده نکنید.
  • کهنگی یا خرابی باتری Z4 Ultra (که می‌تواند در نوسانات برق ایجاد آلارم کند.)

 

 مرحلۀ 5: بررسی دستگاه مرکزی

اگر آژیر بی‌مورد با انجام مراحل قبل برطرف نشد، ترمینال زون مشکل‌دار را روی برد Z4 Ultra، لوپ کنید. اگر آژیر بی‌مورد هم‌چنان وجود داشت ایراد از دستگاه است و اگر مشکل حل شد به احتمال قوی دستگاه سالم بوده و ایراد جای دیگری است.

  • در سیستم‌های قدیمی‌تر که فاقد تلفن‌کنندۀ Classic G1 اند، اگر آژیر بی‌مورد روی یکی از زون‌های 2 و 3 باشد، از جایی که این دو زون مربوط به المان‌های بی‌سیم نیز هستند، احتمال دارد در نصب سنسورهای بی‌سیم یا ریموت ایرادی پیش آمده باشد. این مشکل با ریست‌کردن سیستم و اضافه‌کردن مجدد ریموت‌‌ها و سنسور‌های بی‌سیم حل می‌شود. برای پیشگیری، هنگام اضافه‌کردن ریموت و سنسور بی‌سیم، ابتدا آن‌ها را تحریک کنید و سپس تنها برای یک لحظه دکمۀ LRN را بفشارید.

 

 

​ بعد از انجام تمامی مراحل ذکر شده، اگر موفق به حل مشکل نشدید، لطفاً به واتساپ یا تلگرام پشتیبانی فنی کلاسیک به شمارۀ 09018089325 پیام بفرستید.

 

 دانلود مطلب

 

بیشتر بخوانید:

 در نصب چشم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

درهمین زمینه